Ocieplenie segmentowej bramy garażowej

Ocieplenie segmentowej bramy garażowej

Chciałem docieplić bramę garażową. Jest to standardowa brama segmentowa podnoszona do góry firmy Krispol.  Brama zbudowana jest z paneli o grubości 40mm wypełnionych pianką poliuretanową. Chciałem zwiększyć izolacyjność termiczną bramy a także jej izolacyjność akustyczną by lepiej chroniła przed zimnem i hałasem. Obecnie można kupić bramę firmy Krispol z grubszymi panelami (60mm) oraz z dodatkowymi uszczelkami i „ciepłym montażem”, jednak kiedy ja kupowałem swoją bramę nie było jeszcze takiego produktu w ofercie. Postanowiłem użyć samoprzylepnej maty kauczukowej które ma dobre właściwości termoizolacyjne i akustyczne.

  

Jest to elastyczna, ekstradowana pianka izolacyjna w kolorze czarnym, o zamkniętej strukturze komórkowej wykonana na bazie kauczuku syntetycznego. Wykazuje wysoką odporność na dyfuzję pary wodnej oraz niską przewodność cieplną.

Jest to izolacja rur, zbiorników, armatury, zapobiega kondensacji pary wodnej oraz ogranicza straty energii. a także  do m.in. do izolacji samochodów, kamperów, łodzi, jachtów, bram garażowych, domków ogrodowych, itp. oraz w branży wentylacji, klimatyzacji, ciepłownictwa i chłodnictwa (HVAC).

Parametry techniczne:

  • maksymalna temperatura czynnika: +110°C (+85°C powierzchnie płaskie)
  • minimalna temperatura czynnika: -50°C
  • przewodność cieplna: ≤ 0,036 λ [W/(m K)]
  • współczynnik oporu przeciw dyfuzji pary wodnej: ≥ 7000 µ
  • klasa reakcji na ogień: D-s3, d0

Kupiłem kilka grubości pianki do różnych projektów  w domu, ale do bramy użyłem głownie pianki grubości 32mm (na panele) oraz 19mm (na dodatkową uszczelkę obwodową)

Najsłabszym punktem moim zdaniem jest uszczelnianie pomiędzy bramą a murem. Jest tam jedynie gumowa uszczelka.   Zrobiłem dodatkową uszczelkę która  wypełnia przestrzeń pomiędzy oryginalną uszczelką bramy a krawędzią muru. Wnęka bramy w moim przypadku (szpaletki) była przed otynkowaniem wyłożona styropianem grafitowym.

Wyciąłem paski z maty grubości 19mm które pasowały do moich uszczelek.

Paski skleiłem w kawałki odpowiedniej długości specjalnym klejem do klejenia izolacji kauczukowych K-Flex K-414   Następnie zgodnie z zaleceniem producenta żeby chronić matę przed promieniowaniem UV w przypadku zastosowań zewnętrznych należy ją pomalować specjalną farbą ochronną do izolacji kauczukowych. U mnie mata nie byłaby wystawiona bezpośrednio na słońce, ale na wszelki wypadek nałożyłem 2 warstwy farby Armafinish 99. Farba dostępna jest w 3 kolorach – białym, szarym i czarnym. Żeby po dociepleniu uszczelki mogła poruszać się swobodnie  brama, oraz żeby dodatkowo ochronić piankę mechanicznie okleiłem je dodatkow samoprzylepną folią do oklejania samochodów. Folia jest odporna na warunki atmosferyczne. dodatkowo jest gładka co zmniejsza tarcie bramy o uszczelkę Mata jest samoprzylepna więc łatwo było ją założyć na fragment muru pomiędzy uszczelka a światłem bramy. Po naklejeniu dodatkowe uszczelnienie nasmarowałem tak by jeszcze zmniejszyć tarcie bramy o uszczelkę oraz wyregulowałem docisk paneli bramy do uszczelki tak by brama mogła się przesuwać ale jej docisk do uszczelek był możliwie duży.

Następnie przygotowałem bramę do naklejania mat na panele – to znaczy wymieniłem wszystkie śruby w bramie na śruby o takiej samej średnicy i długości ale z mniejszymi  mniej kanciastymi główkami tak by mata mogła lepiej leżeć. W moim przypadku było to około 90 śrub.     Okleiłem panele bramy matą kauczukową grubości 32mm  Zrobiłem nacięcia w macie na zawiasy i inne daleko odstające elementy Pomalowałem bramę farbą Armafinsh na kolor biały.  Nałożyłem 4 warstwy.  Śruby do regulacji docisku rolek są odwrócone w dół tak by przy otwieraniu ich końce nie mogły wbijaź się w matę.     

12 odpowiedzi na “Ocieplenie segmentowej bramy garażowej”

  1. Co byś poprawił po czasie w ociepleniu? Czy dałbyś grubsze ocieplenie? Czy garaż masz ogrzewany? Czy zewnętrzna pianka nie odkleiła się od struktury?

    1. Tak, poprawiło się. Myślę że kluczowa jest ta uszczelka obwodowa bo przez zwykłą gumową (poza tym że jest mostkiem termicznym) czuć było podmuchy wiatru jak przy nieszczelnym oknie. Poza tym mata zatkała ciąg powietrza wyczuwalny między panelami bramy całkowicie. Hałas też jest mniejszy. Nadal jednak brama to najzimniejsze miejsce w garażu.
      Bałbym się dać grubsze ocieplenie bo nie wiem jak mata by się zachowywała przy zginaniu drzwi w czasie otwierania i zamykania. Za bardzo zgięta mogłaby się odkleić a może blokować drzwi, albo odkształcić lub przetargać. Ale pewnie można by to przetestować.
      Garaż jest nieogrzewany ale w bryle budynku. Czasem go dogrzewam kiedy planuje robić coś dłużej w garażu i głownie z tego powodu dociepliłem bramę.
      Pianka nie odkleja mi się wcale – nawet gdy jest upał na polu w lecie i słońce ogrzewa bramę.
      Jedyną wadą jaką widzę to że pianka jest delikatna i można by w niej łatwo zrobić dziury. Na razie po chyba już 3 latach wygląda tak jak widać na zdjęciach

      1. Dzień dobry mamy problem z ciepłem w garażu, szczególnie w porze letniej, z taką samą bramą segmentową, a jest to problem bo przechowujemy w nim przetwory a to wymaga chłodniejszego pomieszczenia. Proszę o informację czy w lecie jest chłodno z tak zastosowanym ociepleniem. Bardzo długo szukałam rozwiązań aby obniżyć temperaturę w lecie i w końcu znalazłam ten artykuł. Bardzo mi się to podoba tylko mój mąż nie jest przekonany. Proszę o informację czy takie ocieplenie spełnia się w lecie.

        1. Czy w Pani przypadku izolacja bramy by pomogła pewnie zależy od tego w jakim stopniu sama brama przyczynia się do wysokiej temperatury a w jakim stopniu garaż nagrzewa się przez ściany i sufit. Jeśli garaż jest dobrze odizolowany / ocieplony to może nagrzewa się przez bramę i jej doizolowanie by pomogło. Jeśli nie ma izolacji ścian i dachu to pewnie nie. Nawet jeśli by pomogło to niekoniecznie w takim stopniu jaki by Pani oczekiwała. Trudno powiedzieć.

          1. Jest to garaż przy domu. Ściany i sufit są dobrze zaizolowane. Ewidentnie gorąco jest przez drzwi garażowe, nastawione na popołudniowe słońce. W dwóch oknach są dodatkowo zamontowane rolety zewnętrzne. Myśleliśmy nawet o zewnętrznych roletach, jednak bardzo brzydko by to wyglądało. Bardzo mi się spodobało Pana rozwiązanie dlatego napisałam. Bardzo dziękuję za odpowiedź.

  2. Hej! a jak z silnikiem? dodatkowa waga nie przeszkadza mu? moja brama jest 2 razy większa więc trocę się boję i myślę, żeby dać 13stkę. A robota i foto-dokumentacja super – dzięki i szacun!

    1. Mata jest lekka. Przypuszczam że 2 razy większa brama ma także mocniejszy silnik niż ten w mojej. Gdyby waga maty miała duże znaczenie to pewnie nie w kontekście tego czy silnik by to w ogóle uciągną, tylko czy nie blokowała by na zabezpieczeniu przy natrafieniu na przeszkodę. Ze względu na dodatkową wagę automatyka bramy mogła by uznać na podstawie obciążenia silnika że na drodze pojawiła się jakaś przeszkoda i dla bezpieczeństwa zatrzymywałaby bramę. Nie wiem czy to jest parametr który można regulować. U mnie nie musiałem się o to martwić bo działa dobrze.

    1. Nie potrafię odpowiedzieć bo nie mierzyłem temperatury dla porównania przed ząłożeniem ocieplenia i po i to ani w garażu ani na zewnątrz. Szczególnie sytuacja przed nie jest już możliwa do sprawdzenia. Mogę tylko powiedzieć że po założeniu w moim odczuciu różnica była zauważalna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *