.
Zainstalowałem w swoim Citroenie C4 lusterko wsteczne elektrochromatyczne (fotochromatyczne).
Działa ono tak, że gdy auto jadące z tyłu świeci zbyt mocno światłami w lusterko, to lusterko automatycznie przyciemnia się zapobiegając oślepianiu kierowcy. Lusterko podpięte jest do prądu i posiada 2 czujniki natężenia światła – 1 z przodu i 1 z tyłu lusterka. Kiedy czujnik od strony kabiny jest mocniej oświetlony niż czujnik od strony przedniej szyby lusterko przyciemnia się.
Dodatkowo lusterko posiada sterowanie – sygnał wstecznego biegu, który zapobiega przyciemnianiu lusterka przy cofaniu (wstrzymuje przyciemnianie niezależnie od oświetlenia).
Lusterko kupiłem używane za 50zł.
Przy zakładaniu lusterka rozwiązać musiałem 2 problemy – zamontowanie samego lusterka do szyby oraz podpięcie zasilania.
a) Montaż lusterka.
Ściągniecie zwykłego lusterka jest proste – wysuwa się je do środka kabiny. Natomiast założenie nowego lusterka proste nie jest ponieważ standardowe lusterko fotochromatyczne do Citroena C4 ma inny uchwyt. Jest to aluminiowa nóżka a nie plastik. Musiałem spiłować tylną ściankę tej nóżki tak żeby lusterko wsuwało się, a samą szynę mocującą odkręciłem i zrobiłem nową która pasowała do uchwytu na szybie.
W tle widać nowe lusterko z aluminiową nóżką i plastikowe osłony a z przodu nóżka starego lusterka.
Od strony szyby podłożyłem wycięty kawałek grubej czarnej gumy tak żeby całość wyglądała dobrze z zewnątrz.
Założone elektrochromatyczne lusterko.
b) Podłączenie lusterka
Wtyczka w lusterku ma 3 piny – masa, zasilanie i sterowanie.
Potrzebne jest źródło napięcia, które działa tylko wtedy kiedy włączony jest silnik. Podpiąłem się do zasilania lampki sufitowej – ale nie tej środkowej która gaśnie i zapala się przy otwieraniu drzwi (ta ma zasilanie nawet kiedy silnik nie jest włączony), lecz do jednej z lampek z boku lampki głównej (te do czytania) którą włącza i wyłącza się samemu (ta ma zasilanie tylko przy włączonym zapłonie)
W lampce sufitowej są dwa dodatkowe gniazdka – do jednego z nich podłączyłem masę i zasilanie.
Sterowanie lusterka – czyli podłączenie się do sygnału wstecznego biegu w celu zablokowania przyciemniania lusterka przy cofaniu.
Do podłączenia lusterka do lampki sufitowej użyłem kabelka i wtyczek z napędu CD (kabel audio). Stamtąd musiałem pociągnąć jeden długi kabel poprzez podsufitkę i osłonę słupka do centralki z bezpiecznikami i wtyczkami pod kierownicą. Przeciągniecie kabla jest proste gdyż wszędzie jest dużo miejsca – pod podsufitkę kabelek włożyłem wkrętakiem, osłona słupka łatwo odchodzi na zatrzaskach i idą tam też oryginalne kable, a dziura pod słupkiem w podszybiu jest na tyle duża że nie ma problemów z przełożeniem kabla.
Dzięki schematowi znalazłem właściwa wtyczkę w skrzynce BSI, a czujnikiem napięcia znalazłem w niej pin który dawał napięcie tylko wtedy kiedy wrzucony był wsteczny bieg. Pin był u mnie wolny i do niego podłączyłem mój kabel
Lusterko działa bez zarzutu.
Super opis