.
Wymieniłem w swoim Citroen C4 lusterka zewnętrzne z podstawowych standardowych regulowanych elektrycznie na lusterka regulowane elektrycznie i składane elektrycznie z podgrzewanym zwierciadłem.
Lusterka takie składają się automatycznie przy zamykaniu kluczykiem lub pilotem samochodu i rozkładają przy otwieraniu. Składa się cała obudowa lusterka. Złożone lusterko zajmuje mniej miejsca, co chroni je przed uszkodzeniem na parkingu. Dodatkowo lusterka można złożyć nie wychodząc z samochodu na przykład żeby przejechać przez wąską bramę lub na myjni.
Podgrzewanie lusterka włącza się wraz z ogrzewaniem tylnej szyby i pomaga usunąć parę lub lód ze zwierciadła.
POTRZEBNE ELEMENTY:
1) Lusterka zewnętrzne z opcją składania i podgrzewania prawe i lewe – używane kosztowały mnie wraz z wysyłka 300zł za dwie sztuki (- 200zł po sprzedaniu tych które miałem założone w aucie Smile
Lusterko można łatwo rozpoznać po tym ze ma dodatkową wtyczkę do mechanizmu składania w kolorze pomarańczowym – czyli ma 3 wtyczki (czarna pomarańczowa i zielona od migacza w lusterku) zamiast tylko dwóch (zielonej i czarnej)
Wygląda tak:
W środku lusterko ma siłownik do składania lusterka. Nie da się przełożyć samego siłownika – czarny plastik podstawy lusterka ma inny kształt.
W podgrzewanym lusterku z tyłu zwierciadła znajduje sie mata grzewcza. Myślę że właściwie bez kłopotu i niskim kosztem można każde lusterko przerobić na ogrzewane. Pewnie wystarczy wymienić sam wkład lusterka na podgrzewany i poprowadzić 2 kabelki. Kabelki wchodzą do czarnej wtyczki która jest w każdym lusterku C4.
W prawym lusterku w wersji europejskiej jest zainstalowany termometr.
2) Motoreduktor szyby (silniczki szyby) z dodatkowym gniazdkiem na oddzielną wtyczkę do składania i rozkładania lusterka prawy i lewy – Można je kupić już za 40zł za sztukę
zdjecie po wymianie
W praktyce w zwykłym silniku wystarczyłoby wymienić samą elektronikę.
3) Panel przycisków w drzwiach kierowcy do regulacji lusterek i otwierania okien w opcji do składanych lusterek zewnętrznych.- – 50zł
Panel można poznać po tym że na przycisku do wybierania lusterka które chce się regulować (lewe/prawe) jest dodatkowa malutka strzałka „w dół”. Ten przycisk można przesuwać także w dół w tej wersji przełączników i służy on właśnie do składania i otwierania lusterek z wnętrza samochodu.
4) Dostęp do programu Lexia
Wszystkie elementy kupiłem używane na aukcjach internetowych szukając raczej okazji – dlatego ich skompletowanie zajęło mi sporo czasu. Ceny jakie mają niektórzy sprzedawcy są dużo wyższe.
MONTAŻ:
Jest prosty, nie trzeba dokładać żadnych kabli. Ściąga się tapicerkę drzwi i wykręca głośnik. Ściągniecie tapicerki najłatwiej zacząć od demontażu panelu z przycinkami do zamakania okien.
Należy wypiąć kable ze starego motoreduktora i odkręcić 3 sruby na których jest umocowany i wstawić w jego miejsce nowy.
Następnie należy zdemontować lusterko poprzez odkręcenie 2 śrub na których są zamocowane. Dostęp do śrub zasłonięty jest naklejką która należy delikatnie odkleić a po całej operacji wymiany przykleić z powrotem na miejsce.
Teraz trzeba zdjąć obudowę z obu lusterek i zamienić ja miejscami (No chyba że ktoś kupił już lusterka pod kolor). Obudowa składa się z 2 części. Demontaż należy zacząć od wyjęcia zwierciadła. Zwierciadło wyjmuje sie tak ze cienkim wkrętakiem odciąga się zatrzaski pod wkładem lusterka. Wkład lusterka ma specjalne wcięcie z boku żeby dało się wykonać taki zabieg. Wkład trzyma się w 4 miejscach po 2 zatrzaski każde.
Dużo wygodniej zdejmuje się wkład po odkręceniu lusterka od auta.
Należy przykręcić lusterko na miejsce, przeciagając przewody i podłączając je do silnika szyby (motoreduktora).
W drzwiach kierowcy trzeba wymienić panel do zamykania okien i sterowania lusterek na nowy.
Ostatnią operacją jest aktywacja składania lusterek w programie Lexia poprzez wybranie „TAK” przy tej właśnie opcji.
Witam
Mowa tu o citroenie c4 mk1 czy mk2?
Dzięki za odpowiedź
Mk1