Fabryczne czujniki parkowania Citroen C4 jak założyć

.

Założyłem w swoim Citroenie C4 zestaw fabrycznych czujników parkowania. Jest to zestaw zarówno tylnich czujników cofania jak i przednich czujników wspomagania parkowa.

Przednie czujniki są aktywne w trakcie jazdy z prędkością poniżej 10 km\h i pomagają w manewrach na ciasnym parkingu tak żeby nie „przerysować” przednim zderzakiem. Czujniki tylne są aktywne gdy zostaje wrzucony wsteczny bieg.

Zestaw fabryczny umożliwa pełne zintegrowanie systemu wspomagania parkowania z komputerem samochodu. Oprócz informacji dźwiękowej na wyświetlaczu radia wyświetlana jest sylwetka auta i graficznie przedstawiona odległość od przeszkody i to dla każdego z czujników oddzielnie, dzięki temu dość precyzyjnie wiadomo jest gdzie jest przeszkoda.

POTRZEBNE ELEMENTY:

1) Centrala systemu wspomagania parkowania

2) Wiązka i czujniki parkowania wsteczne

Czujnik wsteczny ma inny kształt niż czujnik przedni- ma zagięte gniazdo w taki sposób by czujnik mieścił się pod zderzakiem

3) Wiązka i czujniki parkowania przednie

4) Wiązka środkowa łącząca centralkę wspomagania parkowania z BSI przednimi czujnikami itp.

5) Przycisk do włączania i wyłączania systemu wspomagania parkowania

Przycisk który powinien znajdować się po lewej dolnej stronie kierownicy. W autach bez systemu wspomagania parkowania taki przycisk trzeba tam zamontować

6) Mocowania czujników parkowania w przednim zderzaku

7) Mocowania czujników parkowania w tylnim zderzaku – listwa na zderzak

Jest to listwa potrzebna dla wersji pięciodrzwiowej. W wersji 3 drzwiowej 2 zewnętrzne czujniki mocowane są w otworach w zderzaku a 2 w dolnej listwie w której są światła przeciwmgielne.

8 ) Wyświetlacz typu „C”

9) Radio z opcją obsługi systemu wspomagania parkowania

Nie każde radio będzie wspierać system wspomagania parkowania. Wymieniałem u siebie radio. W oryginalnym nie miałem opcji ustawienia przez DiagBox obecności czujników parkowania. Po wymianie na inne pokazały się takie opcje.

10) Dostęp do programu Lexia / DiagBox

INSTALACJA

Pierwszym krokiem było znalezienie własciwych schematów.

Schematy różniły się – generalnie trochę inny schemat jest dla samochodów z początku serii a trochę inny dla samochodów późniejszych

Podłączenie centralki do BSI jest takie samo dla obu schematów. Różnica polega na podłączeniu okablowania pomiędzy centralką a czujnikami. W przypadku gdy posiada się oryginalne wiązki z wtyczkami, które były używane razem z tą centralką problemu podłączenia czujników do centralki nie ma. W przypadku kiedy wtyczka jest z innego źródła lub dorabia się wtyczkę, trzeba sprawdzić na którym pinie do zasilania czujników jest napięcie.

Dla mojej wersji nadwozia schemat był jeszcze w trzecim wariancie – ale nie korzystałem z niego ponieważ zawiera błąd – wskazuje na połączenie centralki systemu parkowania do gniazda które nie istnieje w BSI.

Ja musiałem w 18-sto pinowej wtyczce połączyć pin 10 z pinem 3 we wtyczce 16VGR BSI, 5 z 36 w 40VNR, 14 z 38 w 40VNR. Dodatkowo pin 1 z uziemieniem (MC60 – punkt masy w okolicy lewego tylnego światła w bagażniku)

Należało zabezpieczyć główną wiązkę przed przetarciami i przeciągnąć ją w kabinie równolegle do wiązki od tylnich świateł.

Trzeba podłączyć centralkę do BSI oraz zainstalować przycisk do włączania i wyłączania czujników. Jeżeli auto nie jest wyposażone w ESP lub AFIL zamontowanie przycisku jest trudniejsze bo nie ma przygotowanego mocowania w pokrywie bezpieczników.

Śruby do zamontowania centralki znajdują się koło koła zapasowego.

Przed zainstalowaniem czujników wprowadziłem ustawienia w Lexia i przetestowałem cały system.

Trzeba zdemontować zderzak. Po odkręceniu śrub w nadkolach i jednej pod zderzakiem. Kluczowe w zdjęciu zderzaka są zatrzaski po jego bokach. Wymieniłem listwę zderzaka na wariant z otworami na czujniki.

Trudnym elementem było przeprowadzenie wiazki przez otwór w komorze bagażnika

Z przodu trzeba wymienić w zderzaku kratki halogenów na wariant z otworami na czujniki. W przedniej atrapie są w każdym aucie gotowe mocowania na oprawki czujników, ale trzeba wyciąć otwór na czujnik (w oryginale kratka jest w tych miejscach całkiem wycięta, ale nie ma potrzeby przecinać całej kratki).

I gotowe

 

 

 

 

36 odpowiedzi na “Fabryczne czujniki parkowania Citroen C4 jak założyć”

  1. A jeżeli posiadam już tylne czujniki to co muszę zrobić by działały te z przodu? Załóżmy po zakupie fabrycznej wiązki na przód?

  2. Trzeba założyć wiązkę i czujniki oczywiście. Centralka sterowania czujnikami musi mieć opcję obsługi czujników przednich. Jeśli nie ma takiej opcji to centralkę trzeba wymienić (opcje widać w Lexi). Potem trzeba aktywować przednie czujniki w Lexia.

  3. Witam a ja potrzebuję kupić same kratki z miejscem pod czujniki. Moje pytanie czy poza serwisem gdzieś są dostępne? Czy można kupić zderzak od.zwyklej wersji i bez problemu przełożyć czujniki

    1. Najprościej kupić kratki z miejscami pod czujniki na allegro. W wersji 5 drzwi w zderzaku tylnym można wymienić samą listwę z czujnikami. W wersji 3 drzwiowej jest to bardziej skomplikowane.
      Zderzak przedni ma w atrapie chłodnicy specjalne miejsca na uchwyty na czujniki. Same miejsca można wyciąć, ale uchwyty na czujniki lepiej mieć oryginalne.

  4. Witam czy te piny 36 i 38 to powinny mieć zasilanie? Pytam ponieważ mam oryginalna wiązkę, i na jednym jest okolo 5v i na drugim tyllo 0.7v . Na pinie nr 3 jest zasilanie normalne, a system mi nie działa. Mam błąd zasilania, zwarcie do masy.

      1. Witam czy czujniki ida przez wzmacniacz jbl czy bezposrednio do radia rd4 bo u mie po wrzuceniu wstecznego brak dzwieku tylko pykniecie w glosnikach?

  5. Witam. Mam nowo zakupioną C5 rok 2008 2.0 hdi. Niestety nie ma fabrycznie zainstalowanych czujników – jest to podstawowa wersja C5 (radio RT4). Zakupiłem centralkę (zwykłą dedykowaną do C5 tylko do sterowania cofaniem) oraz moduł przełączników który zamieniłem z tym co obsługiwał jedynie ESP (po lewej stronie radia). Nie kupiłem jeszcze czujników do zderzaka (otwory są fabrycznie zaślepione). Czy to wystarczy (czujniki są dość drogie i chciałbym przed zakupem zorientować się czy będzie działać)? Czy przewód z bagażnika już jest podłączony do centralki w kabinie (czy trzeba go samodzielnie poszukać i wetknąć? Jakie procedury dalej?

  6. Przewodu od centralki parkowania do BSI raczej nie ma i trzeba by go podłączyć, a do tego przydał by się pasujący do auta schemat. Radio należałoby sprawdzić poprzez Lexia czy ma opcje czujników (pewnie nie będzie miało), a wyświetlacz wyciągnąć i zobaczyć czy jest typu „C” (będzie pisało na etykiecie z tyłu). Trzeba też mieć wiązkę z centralki do czujników. Niewykluczone że do testów wystarczyłby jeden czujnik, ale nie pamiętam już dokładnie jak to działa. W każdym razie proponowałbym podłączyć cały układ z boku na próbę i jeśli będzie działał to dopiero wtedy zainstalować w aucie

    1. PDC fabryczne podłączenie do radia: Witam i dziękuję za odpowiedź. Sprawdziłem i jest przygotowany przewód przy kole zapasowym (jedna wtyczka mała a druga duża). Pod zderzakiem jest pusta wtyczka (pewno do wiązki z czujnikami) na krótkim kablu drugi idzie gdzieś dalej (być może do do BSI). Chodzi mi czy z drugiej strony ten przewód (pewno też zakończony wtyczką) jest już wpięty do BSI? Czy trudno sprawdzić jak jest (dobry dostęp do tego gniazda?). Mam już zamówioną wiązkę i czujnik oraz kolegę z lexią to sprawdzę. Pozdrawiam

  7. Jeśli wiązka już jest fabrycznie położona to obstawiam że raczej jest już także podpięta do BSI, dlatego że kable od centralki parkowania w schemacie do mojego auta nie wchodziły do tylko jednej wtyczki.

    1. Witam ponownie.
      Mam już podłączony komplet (tak mi się wydaje). Czyli centralka (zwykła bez dodatkowego gniazda na przednie czujniki), wiązką z czujnikami i wymieniony moduł na ten z wyłącznikiem PDC (obok radia). Pytanie? W jakich elementach diagboxa trzeba zaprogramować aby system zobaczył centralkę i czujniki? Czy to jest w jednym miejscu czy w kilku (programowanie)? Jakby można było podać „ścieżkę-menu” programowania byłbym wdzięczny. Pozdrawiam

  8. A co mam zrobić jak mam tylne czujniki
    I chce dołożyć przednie gdzie szukać centralka czy jakieś instalacji do podłączenia

  9. A co mam zrobić jak mam tylne czujniki
    I chce dołożyć przednie gdzie szukać centralka czy jakieś instalacji do podłączenia jak to zrobić krok po kroku

  10. A przednie czujniki mają ta sama centralka co tylne w bagażniku czy jest 2 z przodu

    I gdzie Pan podłączył z przodu te czujniki

  11. Centralka jest jedna dla wszystkich czujników zainstalowana z tyłu. Z tym że centralka musi mieć wgrane oprogramowanie do obsługi także czujników przednich. Czy ma opcję obsługi czujników przednich czy nie ma można sprawdzić w Lexia. Kable idą z wtyczki centralki w okolicę przedniej lewej lampy, i tam łączą się wtyczką od wiązki przednich czujników.

    1. Centralka musi mieć dwa gniazda na czujniki (przednie i tylne). W niektórych samochodach instalowano czujniki tylko z tyłu i wtedy ta centralka niekoniecznie posiadała gniazda do wpięcie przewodów obsługujących przód (czasem trzeba jeśli nie ma fabrycznej też poprowadzić wiązkę do przednich czujników). I jeśli ktoś chce założyć czujniki na przód musi ją wymienić. U mnie była wiązka obsługująca tylko do tylnych chociaż fabrycznie nie miał zainstalowanego systemu (ani tył ani przód).

  12. Dzień dobry, poproszę o pilną odpowiedź, gdzie znajduje sie moduł PDC w C4 Picasso z 2008. (nie grand) Czujniki są tylko z tyłu. Muszę wymienić, potrzebny mi wzór, aby kupić odpowiedni moduł i nie wiem gdzie on jest.
    Dzięki i pozdrowienia

    1. Tak, ale wymagana będzie wymiana centralki sterowania czujnikami na taką która ma oprogramowanie do obsługi także przednich czujników.

  13. Witam administratora. Pozwolę sobie opisać swój przypadek. Kupiłem niedawno C4-kę z niedziałającymi czujnikami (są tylko z tyłu). No więc: mam czujniki, wiązka jest, przycisk w kabinie jest. Okazuje się, że modułu brak. Kupiłem taki z C6 z obsługą przodu i tyłu. Podłączyłem, ale nie działa. Zero oznak życia. Odesłałem… Nie znam oryginalnego numeru seryjnego modułu. Może źle dobrałem? Czy zadziała każdy moduł, bez względu na N. Seryjny? Wygląda identycznie. Jeśli chodzi o radio, to mam takie jak autor tematu, wyświetlacz mam taki zwykły, jakby segmentowy. Nie sprawdzałem czy typu C, raczej nie. Czy brak reakcji ze strony układu może być spowodowany brakiem aktywacji z diag boxa? Może wcześniej tego kroku zabrakło? Czy mogę liczyć na dodatkowe rady autora?

    1. Powody mogą być różne. W Lexia konfiguruje się czy centralka jest na tył czy na tył i przód. Więc to potencjalnie też może być przyczyna.

      1. Dzięki. Mógłbym zamówić jeszcze jeden JAKIS moduł i tym razem w kompie pogrzebać żeby to jakoś aktywować. Tylko czy jeśli mam wyświetlacz typu A to jest szansa że to zadziała? Czy bez tego ani rusz?

  14. Z tego co pamiętam to z A nie zadziała. Co do centralki to nawet układ kabli we wtyczce był zdaje się inny (inaczej podłączone piny) dla czujników tył i tył i przód.

  15. Hmmm… No nic. Wyświetlacz typu C 300 zł prawie kosztuje. A i moduł ciężko zdobyć. To chyba gra nie warta świeczki. A kto wie co jeszcze bym odkrył. Dzięki za wiedzę.

  16. Witam twórcę tematu chcę podłączyć uniwersalne czujniki parkowania na przodzie i chciałbym włączać system dedykowanym przyciskiem który obsługuje tylne czujniki nie potrafię niestety odczytać gdzie muszę się wpiąć zasilaniem tej centralki. Pozdrawiam

  17. Witam mamCitroena C4 z 2005r i nagle przestały mi działać czujniki parkowania z tyłu. Oddałam do najlepszego elektryka w mieście ale przeprosił i po tygodniu powiedzial że nie wie czemu nie działają a przycisk w samochodzie obok kierownicy też nie działa. Co robic? ?

    1. Zdaje się że kupiłem moduł z podobnego auta z podobnego rocznika który był opisany przez sprzedającego że obsługuje czujniki przednie i tylne. Nie konkretny numer.

  18. Dzień dobry.

    Jakie konektory zastosowałeś w złączu 16VGR i 40VNR ? Zakupiłem komplet części, i wiązki zarabiam swoje. Niestety konektory w sterowniku parkowania są inne niż w BSI, i nie potrafię znaleźć ich typu żeby dokupić.

    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *