Czujnik deszczu i zmierzchu Jak założyć Citroen C4

.

Założyłem w swoim Citroen C4 czujnik deszczu i zmierzchu. Czujnik ma za zadanie włączać automatycznie wycieraczki w czasie deszczu i regulować ich prędkość oraz włączać i wyłączać światła w samochodzie w zależności od tego jak jasno jest na zewnątrz. Czujnik ma również włączać światła podczas deszczu.

W Citroen C4 czujnik deszczu i światła jest zintegrowany – występuje jako jeden element.

Szyba przednia powinna być dostosowana do czujnika światła ze względu na zabarwienie szyby oraz czarny sitodruk maskujący szybę z zewnątrz.

U siebie zainstalowałem czujnik światła na zwykłej szybie (nie dedykowanej pod czujnik).

Czujnik jest urządzeniem całkowicie optycznym. Emituje światło podczerwone które odbija się od szyby pod odpowiednim kontem. Krople deszczu padając na szybę załamują światło pod innym kontem, co powoduje uruchomienie wycieraczek. czujnik musi znajdować się w obszarze zasięgu wycieraczek. Do Citroena C4 istnieją co najmniej 4 warianty czujnika w zalezności od typu szyby (solar, antyrefleksyjna itp).

Elementy które były mi potrzebne:

1) Czujnik deszczu – kupiłem przez internet – 100zł (nowy)
2) Ramka do zaczepienia czujnika deszczu pod szybą – kupiona w zakładzie wymiany szyb – używana 10zł
3) Maskownica czujnika + uchwyt maskownicy 37 zł (nowe u dilera Citroen)
4) Przełączniki pod kierownicę z opcją „AUTO” – używane 40zł
5) Folia samoprzylepna czarna, primer do szyb czarny, klej do szyb samochodowych, czysta szmatka z mikrofazy, płyn do mycia szyb, benzyna ekstrakcyjna
6) Kable (sieciowy z komputera + wtyczki z kabelka audio do CD i piny z zasilacza komputerowego)
7) Lexia / Diagbox

1) Podłączenie kabli

Kabel przeciągnąłem od lampki sufitowej pod podsufitką następnie pod osłoną lewego przedniego słupka aż do panelu z wtyczkami i bezpiecznikami pod kierownicą (BSI 1). Przeciąganie kabla jest bardzo proste, gdyż wszędzie jest sporo miejsca.
Następnie kabel podłączyłem w sposób następujący:

Piny na wtyczce czujnika deszczu opisane są od 1 do 4
Pin 1 – 16V GR – pin 4 – PH2
Pin 2 – 40V BA – pin 24 – EH1
Pin 3 – MC46 – masa (ta sama co dla lampek sufitowych i lusterka fotochromatycznego które założyłem sobie wcześniej)
Pin 4 – 40V BA – pin 26 – EH1

Rozmieszczenie wtyczek jak na poniższym rysunku:

Najlepiej na końcach kabli dorobić pasujące piny wzięte z innej wtyczki i włożyć kabelki w odpowiednie miejsca do wtyczki aucie

2) Wymiana przełączników.

Przełączniki pod kierownicą trzeba wymienić gdyż potrzebne są takie które mają opcję „AUTO” na obu wajchach – z lewej AUTO do włączania i wyłączania automatycznego działania świateł, z prawej AUTO do włączania i wyłączania automatycznej obsługi wycieraczek

Ustawia się kierownicę w pozycji maksymalnie wyciągniętej do siebie
(regulacja pozycji kierownic), rozbiera osłonę wokół kierownicy (2 śruby), odkręca przełączniki (2 śruby) i wyjmuje z nich wtyczki (3 sztuki), a następnie zakłada nowe przełączniki

Obecność przełącznika z opcją AUTO należy włączyć w komputerze samochodu za pomocą oprogramowania serwisowego Lexia / Diagbox

3) Przyciemnianie szyby i przyklejanie uchwytów.

Szybę należy przyciemnić tak by z zewnątrz nie było widać kabli ani czujnika. Szyby przewidziane pod czujnik mają już oryginalne przyciemnienie, ja musiałem sobie takie dorobić.

Przygotowałem sobie odpowiednie szablony powycinane z przezroczystej folii.
Potem pomalowałem szybę od wewnątrz czarnym primerem co właściwie powinno wystarczyć. Ja dodatkowo na primer przykleiłem od środka czarną folię (nie naklejałem foli w miejscu przewidzianym pod ramkę na czujnik deszczu oraz w miejscu na uchwyt maskownicy). Obszar wokół czujnika deszczu zostawiłem niepomalowany, do wykończenia na sam koniec.
Następnie przykleiłem ramkę klejem do szyb. Uchwyt maskownicy miał swój własny przylepiec.

4) Założenie samego czujnika i osłon

Czujnik i szyba muszą być czyste. Jeśli na czujniku znajdzie się jakiś paproch, to należy go usunąć mokrą ściereczką która nie zostawia farfocli.

W C4 czujnika nie trzeba niczym przyklejać do szyby – trzyma się na ramce. Czujnik należy założyć tak by między nim a ramką nie zostało powietrze. Nie należy dotykać palcami przezroczystej gumy na czujniku

5) Konfiguracja

W programie Lexia / Diagbox należy aktywować czujnik conajmniej w 4 miejscach (obecność kalkulatora czujnika, podpięcie do BSI, włączanie wycieraczek, włączanie świateł przez czujnik).

W oprogramowaniu Citroen brak jest opcji regulacji samego czujnika, tak jak na przykład jest w oprogramowaniu samochodów z grupy Volkswagen, co jest sporym brakiem.

Można jedynie „telekodować” czujnik przez internet ale trzeba mieć konto na serwerze Citroen.

Działanie – Automatyczne włączanie świateł działa, Wycieraczki działają szybciej lub wolniej w zależności od tego ile jest wody na szybie.

Jako że czujniki deszczu Citroen i Peugeot nie mają żadnych opcji regulacji, trzeba dobierać konkretny typ czujnika do konkretnego typu szyby. A jest chyba z 10 rodzajów czujników. Różnią się zewnętrznie graficznym symbolem – 2 rodzaje trójkątów, gwiazdki, 4 rodzaje kółek, kwadraciki… Ja przetestowałem kilka zanim dobrałem ten, który u mnie działa bez zarzutu. Niektóre czujniki za wcześnie włączały oświetlenie, inne nie wyłączały w ogóle wycieraczek itp.
Ostatecznie znalazłem taki który działa dobrze – akurat nie ma na nim żadnego symbolu graficznego.

 

Jedna odpowiedź do “Czujnik deszczu i zmierzchu Jak założyć Citroen C4”

  1. Wiem, że pewnie to lata temu i już mogłeś zapomnieć ale być może kojarzysz gdzie dokładnie jest zlokalizowane MC46. Mam problem ze spadkiem napięcia po przekręceniu kluczyka na rozrusznik, brzmi jak słaba masa kabinowa i nie mam już pojęcia gdzie tego szukać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *